Friday, October 14, 2005

Duit mu duit ku...

$emalam $ebelum aku teru$kan perjalanan ke Bukit Bintang, aku $inggah jap kat me$in ATM... Jadi kat depan aku ada la dua orang pengguna. Yang kat depan $ekali tu $orang lelaki dan depan aku lak ada $orang aci berumur dalam lingkungan 50++ berbang$a India. Bawak budak kecik yang aku ra$a mungkin cucu dia kot... Jadinya bila $ampai giliran dia, aku peratikan dia amik ma$a yang terlalu lama kat depan me$in tu. Aku pun tanya la $ince ATM tu pun bukan orang punya... $yarikat aku bekerja punya! Hehehe... Cakap aci tu dia nak keluar duit RM30 untuk beli $u$u tin untuk budak tapi dah 3 me$in ATM yang dia pergi $emuanya takde duit not RM10! Yang ada $emuanya not RM50 aje.

Aku perkenalkan diri yang menyatakan aku bekerja untuk $yarikat empunya ATM tu. Aku check baki akaun aci tu dan tengok ada tinggal dalamRM46.29 je kat dalam. Na$ib baik aci tu ada buat catatan dalam kerta$ nombor akaun dia. Aku tran$ferkan duit RM10 dalam akaun dia $upaya dia boleh keluarkan duit RM50. Punya la beriya dia nak bayar balik pada aku... Dah aku cakap takyah bayar $ebab aku ikhla$ nak tolong... La$t-la$t dia cakap "Moga-moga itu tuhan Allah ka$i berkat adik punya hidup...". Hehehe... Tak tau la berkat atau tak doa dia...

$o kat $ini aku bertanya pada diri $endiri... Apa gunanya me$in ATM kalau kita $u$ah nak keluarkan duit? Takkan nak ketuk pintu cawangan bank pukul 10 malam tatkala $emua bank dah tutup? $ebabnya tak $emua pengguna bank tu orang yang $enang-lenang atau kaya-raya. Yang boleh keluarkan duit not RM50 berkepuk-kepuk... Aku cakap begitu $ebab kalau aci tu banyak duit dia takkan korek abi$ baki akaun dia. Cuba bayangkan kalau aku takde kat $itu atau takde orang nak tolong dia. Mau kebulur budak kecik tu tak minum $u$u.

$ince aku dah lama kerja dengan $yarikat yang $impan duit orang ni. Bagi aku memang tak adil cara camni (ekcelli memang bank tak pernah adil pun hehehe... Nak lak cara perbankan kapir). Kita $impan duit kat bank untuk ke$elamatan $elain membantu ekonomi negara. Tapi bila dah ma$uk bank teru$ je jadi 'Duit lu duit gua jugak!'. Jadi kena ke$ cam aci tu... Mungkin kalau aci tu kaya ra$anya mau dia $aman bank tu... Pepandai la cari point hehehe...

Kengkadang aku ra$a malu gak bila kengkawan dok ngadu kat aku akan ma$alah bila beruru$an dengan bank ni. Nak lak ngan $yarikat yang aku bekerja. Ye la... Boh iklan kat akhbar cakap ada ATM 24 jam untuk kemudahan pengguna la... 'Ca$h depo$it machine' kat $emua cawangan la... $taff yang me$ra dan peramah la... Pendek kata $emua yang terbaik derang bagi! Tetapi hakikat $ebenarnya cuma 40% aje betul. Jadi apa komen korang?

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]