Tuesday, August 30, 2005

Merdeka! Mereka! Metallica!

Bebaru ni semasa di JB sempena APRC, hotel rasmi untuk APRC adalah di Eden Hotel Johor Bharu. Jadinya jangan harap la aku nak tengok siaran tv Malaysia hehehe... Tv Singapura pun aku tak berapa gemar tetapi yang aku suka tengok ialah siaran tv Indonesia. Bukannya apa, aku minat tengok iklan-iklan derang. Lebih terbuka berbuka Malaysia yang banyak sangat prosedur 'red tape'. Sebagai contoh, iklan yang ada bau-bau lucah tak boleh... yang langsung tak masuk akal pun tak boleh... Macam kat sana belasah aje asalkan boleh tarik pembeli dan pengguna.

Cukup cerita pasal iklan. Entry kali ni aku nak cerita pasal semangat patriotik (nak lak dalam bulan kemerdekaan ni lak...). Indonesia baru aje menyambut HUT (Hari Ulang Tahun) yang ke 60 negara itu. Jadinya dalam banyak-banyak rancangan tv yang aku tengok ada satu racangan yang betul-betul menyentuh perasaan aku. Tak silap aku tajuk rancangan tu 'TOLONG'. Lebih kurang cam citer Amerika 'Smile, You're are on candid camera!' gitu... Cuma bezanya derang bukan buat lawak bodoh la.

Citernya begini, sekumpulan krew penerbit rancangan ni berpaka la dengan sorang budak lelaki. Dipakaikannya pakaian sekolah yang lusuh. Diberi sehelai bendera Indonesia yang juga lusuh. Misi budak ialah pergi ke kedai-kedai yang menjual bendera tetapi bukan untuk beli bendera baru sebaliknya minta ditukarkan bendera lusuh tersebut dengan bendera yang baru. So budak ni pun pergi la ke kedai-kedai yang ada... Dia cakap la yang sekolah dia tak cukup duit untuk beli bendera baru untuk dikibarkan sempena HUT. Boleh dikatakan kebanyakan kedai enggan menukarkan bendera tersebut dengan pelbagai alasan. Yang paling pemurah pun cuma sanggup kasi diskaun walaupun untuk bendera yang kecil saiznya!

Jalan punya jalan sampai la budak ni kat sebuah kedai yang dimiliki oleh seorang tua. Kat kedai tu budak ni pun ceritakan la masalah yang sama. Tuan kedai tak sedar yang krew penerbitan ada 'spy' dengan kamera dan mikrofon tersembunyi baik kat budak tu dan beberapa 'pelanggan' lain. Tuan kedai ni pun dengan tanpa banyak soal terus aje ambil bendera lusuh tu dan ditukarkan ke bendera baru yang saiznya besar sedikit dari yang lama tanpa sebarang bayaran pun! Jadi selepas selesai semuanya, krew penerbitan tu pun tanya la kat orang tua kenapa dia sanggup bagi percuma aje bendera tu sedangkan orang lain semuanya nakkan bayaran? Jawab orang tua tu, dia sebenarnya bekas askar. Dia telah dilatih untuk menghargai dan menghormati bendera kebangsaan. Apabila melihat bendera lusuh yang budak tu bawak dan dari cerita budak tersebut tentang perihal kedai-kedai yang lain, hatinya sedih kerana walaupun Indonesia dah merdeka selama 60 tahun, masih ada lagi orang yang tak reti menghargai erti kemerdekaan.

Sekarang kita sebagai rakyat Malaysia. Kalau kita dalam situasi orang tua tu apa kita akan buat? Halau budak tu? Bagi aje bendera plastik RM2 tu sebagai ganti? Atau kita buat seperti apa yang orang tua tu buat tanpa memikirkan keuntungan? Tepuk dada tanya selera. Kalau la TV3 atau ASTRO buat citer camtu kan bagus... Mmmm... Nak komen banyak pun tak guna sebab tv gomen pun tak buat hehehe... Baik buat realiti tv. Nak lak pasal nyanyi-nyanyi... loncat-loncat... dating-dating... Lagi banyak untung! Nampak sangat kebanyakkan rakyat Malaysia fikirannya masih belum merdeka. Cam bebaru ni aku tengok ada satu rancangan kat ASTRO RIA. Memalukan sungguh bila Nana (DJ Radio ERA) tak tau kita dah 48 tahun merdeka. Tak tau la samada dia ni tak sensitif ataupun bodoh matematik...

Okey. Gerak dulu. Nak 'merdekakan' fikiran sat hehehe...

Comments: Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Subscribe to Posts [Atom]